Facebook blijft het maar proberen met nieuwe, losse apps. Maar tot nu toe is geen enkele daarvan een hit geworden.

Zes weken geleden lanceerde Facebook de app Hyperlapse. Het is een toevoeging aan de foto-app Instagram waarmee gebruikers zogenoemde timelapse-video’s kunnen maken. Dat zijn filmpjes waarvan de beelden versneld worden afgespeeld.

Zo kun je bijvoorbeeld een fietstocht van een paar minuten filmen met je telefoon en dat vervolgens als filmpje van enkele tientallen seconden online zetten.

Creatievelingen stortten zich op Hyperlapse en maakten binnen de kortste keren gave video’s van landende helikopters, wandelende mieren en de Champs-Élysées in Parijs. Maar hoe goed Hyperlapse aanvankelijk ook werd ontvangen, de interesse van het grote publiek lijkt al weer vervlogen.

Facebook-app slaat niet aan

In Nederland staat Hyperlapse op de 416e plek van meest gedownloade apps in Apple’s App Store, blijkt uit cijfers van app-marktonderzoeker App Annie. In de categorie Foto & Video is Hyperlapse gezakt naar de 43e plek.

hyperlapse1

In Amerika tekent zich hetzelfde patroon af, schrijft VentureBeat. Daar is Hyperlapse inmiddels gezakt tot de 469e plek in de downloadranglijst.

Meerdere apps geen hit

Het is niet de eerste app van Facebook die al snel zakt op de downloadlijstjes.

In juni kwam de socialenetwerksite met de foto-applicatie Slingshot, een concurrent van de populaire dienst Snapchat. Begin dit jaar werd Paper gelanceerd, een nieuws-app die doet denken aan Flipboard. Beide worden nu minder gedownload dan Hyperlapse. Ook andere projecten als Poke (nog een Snapchat-kloon) en Camera zijn geen hit geworden. Alleen het loskoppelen van berichtendienst Messenger is geslaagd.

Voor Facebook hebben de flops geen financiële gevolgen; het bedrijf verdient geld met het verkopen van advertenties op de socialenetwerksite. In het tweede kwartaal bedroeg de omzet van Facebook 2,9 miljard dollar.

Maar de drang om te experimenteren met nieuwe apps buiten het sociale netwerk geeft aan dat Facebook wil diversificeren.

Als het niet lukt om gebruikers te trekken met nieuwe apps, dan is oprichter Mark Zuckerberg afhankelijk van overnames om zijn ambitie te verwezenlijken: alle mensen ter wereld verbinden. De overname van Whatsapp voor 22 miljard dollar geeft in ieder geval aan dat Zuckerberg bereid is daarvoor een forse zak met geld op tafel te leggen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl